Op 12 december 2024 werd in het Belgisch Staatsblad de referentie-CO₂-uitstoot voor 2025 gepubliceerd, een cruciale parameter voor het berekenen van het Voordeel van Alle Aard (VAA) voor bedrijfswagens.
Belangrijke wijzigingen voor 2025
De referentie-CO₂-uitstoot is verlaagd naar:
- Dieselvoertuigen: van 65 g/km (2024) naar 59 g/km (2025)
- Benzinevoertuigen: van 78 g/km (2024) naar 71 g/km (2025)
Deze daling betekent dat het CO₂-percentage voor veel voertuigen zal stijgen, wat resulteert in een hoger VAA. Voor volledig elektrische voertuigen blijft het CO₂-percentage op het minimum van 4%, waardoor deze wijziging geen impact heeft.
Leeftijdscorrectie als compensatie?
De leeftijd van de bedrijfswagen beïnvloedt het VAA via een correctiefactor:
- 0-12 maanden: 100%
- 13-24 maanden: 94%
- 25-36 maanden: 88%
- 37-48 maanden: 82%
- 49-60 maanden: 76%
- Vanaf 61 maanden: 70%
Hoewel deze afbouw het VAA vermindert naarmate de wagen ouder wordt, zal dit doorgaans niet voldoende zijn om de stijging door de lagere referentie-CO₂-uitstoot volledig te compenseren.
Conclusie
De verlaagde referentie-CO₂-uitstoot voor 2025 zal waarschijnlijk leiden tot een hoger VAA voor bedrijfswagens met een verbrandingsmotor. Het is essentieel om deze wijzigingen in overweging te nemen bij uw fiscale planning en wagenparkbeheer.